Vasemmiston EU-blogi: Valittu leikkauspolitiikka vain kasvattaa työttömyyttä

toukokuu 23, 2014 | Yleinen

Vasemmiston EU-blogi

Eurooppaan on jämähtänyt suurtyöttömyys ja erityisesti nuoret ovat vailla työtä ja tulevaisuudennäkymiä. Lääkkeenä työttömyyteen on tarjottu lähinnä toimeentulon leikkaamista ja ahdinkoon ajettuja nuoria on syyllistetty omasta asemastaan.

Myös Suomessa hallitus päätti oikeistoideologiansa mukaisesti leikata sosiaaliturvaa. Sosiaaliturvaa puolustanut Vasemmisto työnnettiin hallituksesta ulos.

Työttömyyden pääsyy Suomessa ja Euroopassa ei ole liian korkea sosiaaliturva tai se, että nuoret olisivat yhtäkkiä muuttuneet aikaisempaa laiskemmiksi. Päinvastoin, sosiaaliturvaa on heikennetty monissa Euroopan maissa, ja silti työttömyys on vain kasvanut. Työttömyys johtuu yksinkertaisesti siitä, että töitä ei ole. Valittu leikkauspolitiikka on kasvattanut työttömyyttä entisestään.

Työttömyyden torjuntaan tarvitaan nyt aivan uutta otetta sekä Euroopan tasolla että jäsenmaissa. Euroopan tasolla avaimet ovat Euroopan keskuspankilla. Keskuspankin tehtäviin tulee välttämättä lisätä liian työttömyyden estäminen. USA:n keskuspankilla on jo nyt vastaava tehtävä.

Myös jäsenmaiden talouden ohjaamisessa on työttömyyden torjunta nostettava ykköstavoitteeksi. Nykyinen budjettialijäämiin keskittyminen on vain syventänyt lamaa. Työttömyyden tehokasta torjumista ei tule estää.

Alijäämiä tärkeämpää olisi eurooppalaisessa tarkastelussa vaatia ylijäämien keräämistä nousukauden aikana, jotta seuraavan laman aikana on varaa pitää huolta hyvinvoinnista ja palveluista, eikä viime vuosina nähty työttömyyskatastrofi toistuisi. Leikkausten sijaan on vaadittava riittävien verotulojen keräämistä ja satsauksia tuleviin sukupolviin, koulutukseen ja terveyspalveluihin.

Myös EU:n jäsenmaissa työttömyys tulee ottaa talouspolitiikan ykköstavoitteeksi. Uusien työpaikkojen luomisen lisäksi on myös jaettava olemassa olevaa työtä. Esimerkiksi Suomessa vuorotteluvapaa on mahdollistanut halukkaille lyhyemmän vuosityöajan. Nyt hallitus on heikentämässä vuorotteluvapaata, kun sitä päinvastoin tulisi laajentaa. Tämä on yksinkertaisesti huonoa työllisyyspolitiikkaa.