Yleinen

Vasemmiston EU-blogi: Valittu leikkauspolitiikka vain kasvattaa työttömyyttä

toukokuu 23, 2014 | Yleinen

Vasemmiston EU-blogi

Eurooppaan on jämähtänyt suurtyöttömyys ja erityisesti nuoret ovat vailla työtä ja tulevaisuudennäkymiä. Lääkkeenä työttömyyteen on tarjottu lähinnä toimeentulon leikkaamista ja ahdinkoon ajettuja nuoria on syyllistetty omasta asemastaan.

Myös Suomessa hallitus päätti oikeistoideologiansa mukaisesti leikata sosiaaliturvaa. Sosiaaliturvaa puolustanut Vasemmisto työnnettiin hallituksesta ulos.

› Lue koko artikkeli

Vasemmiston EU-blogi: Eurovaalianalyysi

toukokuu 23, 2014 | Yleinen

Vasemmiston EU-blogi

Vasemmistopuolueiden kannatus on ympäri Eurooppaa lähtenyt nousuun. Juhana Aunesluoma ennakoi jopa ”vasemmistojytkyä”. Äänestäjät painivat silti vaikeiden valintojen edessä. Miten estää mielikuvamainonnan ja median suuri vaikutus?

”Pitkään näytti siltä, että vasemmistopuolueet eivät Euroopassa kyenneet hyödyntämään talouskriisin jälkeistä sosiaalista ahdinkoa ja tyytymättömyyttä”, mutta nyt tilanne on muuttumassa.

Lue Heikki Patomäen koko blogi-teksti täältä

Vasemmiston EU-blogi: Naisten vaikea puolustaa oikeuksiaan vahvoja perinteitä vastaan

toukokuu 22, 2014 | Yleinen

Vasemmiston EU-blogi

Naisten ja tyttöjen oikeuksien kohentaminen, koulutus ja seksuaalivalistus ovat hyviä ja tehokkaita keinoja edistää tasa-arvoa ja nostaa ihmisiä köyhyydestä. Naisten koulutustason nousu vaikuttaa koko kansantalouteen, hillitsee väestönkasvua, ja lisää tasa-arvoa. Väestön koulutustaso myös periytyy nimenomaan äitien kautta.

› Lue koko artikkeli

Vasemmiston EU-blogi: Ulos eurokriisistä talouspolitiikan täyskäännöksellä

toukokuu 21, 2014 | Yleinen

Vasemmiston EU-blogi

Eurokriisin ratkaisu on unionin kovin haaste. Sen ratkaiseminen kestävällä tavalla onnistuu vain perusteellisen asenteiden tuulettamisen ja linjamuutoksen kautta. Euroopan tieksi ulos kriisistä valittu tiukka talouskuri ei ole toiminut, päinvastoin se on johtanut vain ostovoiman heikkenemiseen ja talouskriisin pitkittymiseen.

Lue Kari Uotilan blogikirjoitus kokonaan.